Nyheder til lærere
Dannelse er både komplekst, abstrakt, vigtigt og særligt, og folkeskolen spiller en unik rolle i børns dannelsesproces.
Undervisning i fagene udgør skolens DNA og er kernen i skolens hverdag. Hvert fag har et sprog og en faglighed, som er forskellig fra hinanden, og hvert fag har desuden et dannelsessigte. Men fagene tilsammen indeholder også et alment dannende blik, som går på tværs af fag.
Fikseret tankesæt vs. dynamisk tankesæt
Kender du forskellen på et fikseret tankesæt og et dynamisk tankesæt? I dette kapitel beskriver Lene Skovbo Heckmann, hvad der karakteriserer det gode tankesæt, og hvorfor det er vigtigt at have et godt tankesæt, når man skal lære – ikke bare i skolen, men hele livet igennem.
Dette er en simpel sætning – med stor betydning. Sætningen adskiller sig væsentligt fra sætningen: ”Børn gør det rigtige, hvis de vil”. Manden bag sætningen er Ross W. Greene, ph.d. og skaber af metoden ”Samarbejdsbaseret & Proaktiv Problemløsning”.
Gennem en årrække har lederne på Bellahøj Skole åbnet dørene ind til klasselokalerne og inviteret sig selv indenfor, og på skolen arbejder de nu mod en mere åben og fælles skabende skole, hvor læring ikke bare er en fælles opgave, men en fælles forpligtigelse. I denne artikel beskriver ledelsesteamet, hvordan observation kan være en resurse og et systematisk værktøj i arbejdet med professionelles læring.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste |