Nyheder til lærere

 

Intro:
Der er forskningsmæssigt en høj grad af konsensus om, hvad der virker bedst i forhold til lærerens ledelse. Lærerens ledelse af undervisning handler ikke kun om lærerens ledelse af elevernes opførsel. Læs mere her.
Intro:
Med indførelsen af den nye folkeskolereform går undervisningen fra at være indholdsstyret til at være styret af kompetencemål. Reformen lægger således op til en langt højere grad af målstyret undervisning end tidligere med de faglige mål som omdrejningspunkt for undervisningen, før der tænkes indhold eller aktivitet. Hvad betyder denne ændrede målstyring for måden at tilrettelægge og gennemføre undervisningen på?
Intro:
Lektionsstudier (lesson studies) er en professionel proces, hvor lærere systematisk undersøger egen praksis. Formålet er at gøre deres undervisning endnu mere effektiv, og det centrale i lektionsstudier er en gruppe læreres samarbejde om et lille antal såkaldte studielektioner for en eller flere klasser. Læs uddrag af ny bog om lektionsstudier i skolen her.
Dato:
11-03-2015
Intro:
Elever motiveres af forskellige faktorer og på forskellige måder. Nu kan du her på skoleportalen.dk læse en ny artikel af Einar M. Skaalvik og Sidsel Skaalvik om indre og ydre motivation og de implikationer, disse motivationsformer har for elevernes læring.
Dato:
18-02-2015
Intro:
Feedback er blevet et plusord i den pædagogiske debat, og også på erhvervsuddannelserne taler man om feedback. Men hvordan anvender man det, og hvordan kan det indtænkes i erhvervsskolernes pædagogisk-didaktiske grundlag?
Intro:
Et positivt læringsmiljø er vigtigt for eleverne. Men hvad kan man som lærer eller pædagog i skolen gøre for at skabe et sådant? Klik ind på artiklen, og læs mere.
Intro:

Undervisningsdifferentiering er afgørende for at alle børn bliver så dygtige, som de kan. I dette nummer af Fleksibel læring får du konkrete forslag til rutiner, der støtter en differentieret undervisning og 3 redskaber til at arbejde med differentieret målstyring og feedback.

Dato:
06-02-2015
Intro:
Forenklede Fælles Mål er formuleret som læringsmål, hvilket kræver en omstilling i den måde, hvorpå skolens pædagogiske personale går til planlægning af undervisning. Udgangspunktet skal være konkrete, og tydelige mål for, hvad eleverne skal lære, hvorefter man må vælge emner, eksempler og materialer, der hjælper eleverne til at nå disse mål. Ikke den anden vej rundt.
Dato:
29-01-2015
Intro:
Feedback er en af de faktorer, der har størst betydning i forhold til at øge elevens læringsudbytte. Feedback kan gives af læreren, kammeraten og eleven selv. Det kræver dog øvelse at blive bevidst om sin egen læreproces og ikke mindst give sig selv feedback undervejs.
Intro:
Hvordan ser god og motiverende undervisning ud på folkeskolens mellemtrin? I EVA-rapporten "Motiverende undervisning" beskrives på baggrund af en undersøgelse, hvad 12 lærere konkret gør i det daglige for at skabe en undervisning og et læringsmiljø, der motiverer eleverne.
Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste