Nyheder til lærere

 

Intro:

James Nottingham kommer til Danmark igen den 12. november i forbindelse med konferencen "Visible Learning - Into Action!". Deltag i konferencen og få konkret inspiration til din praksis.

Intro:
Den newlandske uddannelsesforsker David Mitchell var i sidste uge på besøg i Danmark. I sin bog "Hvad der virker i inkluderende undervisning", som netop er oversat og udgivet på dansk, har han systematiseret over 2.000 forskningsartikler og sammenfattet 27 evidensbaserede undervisningsstrategier, der virker inkluderende. Fik du ikke mødt ham på konferencerne i Roskilde og Horsens, så tag et kig på videoer og links her.
Intro:
Læsning og skrivning er to sider af samme sag. De kræver de samme kognitive processer, og styrkes elevernes skrivning, forbedres læsningen også - og omvendt. Derfor bør skrivning have en stor plads på mellemtrinnet og foregå i en vekselvirkning med læsning. Læs uddrag af, og få arbejdsark fra, bogen "Skriv for læring - faglig skrivning på mellemtrinnet" her.
Intro:
Folkeskolereformen er vedtaget, og alle er nu i gang med at implementere den. Mange af de mål, som Tænketank Danmark – den fælles skole har arbejdet for, er nu mulige i folkeskolen. Men hvordan kan Tænketanken være med til at udvikle folkeskolen i et velfærdssamfund, som er under forandring?
Intro:
I en tid hvor inklusion skal gå fra at være politik til at blive pædagogisk praksis, må vi flytte fokus fra ideologi om inklusion til viden om inklusion. Dette nummer af Fleksibel læring introducerer 27 evidensbaserede undervisningsstrategier til inkluderende undervisning, viden om det tværprofessionelle samarbejde i inkluderende praksis samt konkrete værktøjer til og erfaringer om etablering af en inkluderende praksis i folkeskolen.
Dato:
12-09-2014
Intro:
Den 9. og 10. september dannede DGI-huset i Århus rammen for i alt 122 deltagere, der var samlet til Dafolo og Challenging Learnings første åbne tredageskursus i pædagogisk udvikling med udgangspunkt i Visible Learning (Synlig Læring). Kurset var succesfuldt med tre veloplagte oplægsholdere, Damian Groark, Ulla Sjørup og Anne Marie Vinther, der tilsammen stod for den teoretiske indførsel og den praktiske præsentation af Synlig Læring.
Dato:
03-09-2014
Intro:
Når du skal arbejde med børns sprogtilegnelse, har du brug for en motiverende metode, der gør ord interessante at udforske og dermed vækker børns ordbegær. Lisbeth Glerup og Anders Bruhn Kristensen har netop udgivet Ordet rundt med Bjarne og Frida. Ordforråd og sprogtilegnelse for de 5-8-årige, der er et er et nytænkende og sprogstimulerende materiale baseret på forskning.
Intro:
Undervisningsministeriet har netop udgivet en rapport om ro og klasseledelse i skolen samt en række anbefalinger til at arbejde med klasseledelse. Og her er god inspiration at hente, hvad enten du er lærer, pædagog eller en del af skoleledelsen. 
Intro:
Mød David Mitchell - "inklusionens John Hattie" - den 24.-25. september i Danmark. Hvilke konkrete inklusionsstrategier virker bedst? Der er stadig ledige pladser.
Intro:

"En bibel for skolefolk." Sådan skriver Niels Egelund og Lars Qvortrup i det danske forord til Synlig læring og læringens anatomi, som John Hattie har skrevet sammen med læringsforskeren Gregory Yates. Se Hattie fortælle om bogen, og få et smugkig i udgivelsen her på skoleportalen.dk.

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste 10 Næste